Agrárminisztérium élelmiszergazdaság őszi almafogyasztást ösztönző kampány

Átlagon felüli lehet az almatermés

Nagy István agrárminiszter szeptember 17-én, az őszi almafogyasztást ösztönző kampány nyitó sajtótájékoztatóján, Budapesten.

Idén a tízéves átlagnál mintegy 25 százalékkal magasabb, 730 ezer tonna almatermés várható, ennek 25-30 százaléka étkezési, 70-75 százaléka ipari alma Kiemelten fontos, hogy a magyar almatermesztés jobban igazodjék a piac igényeihez, ezzel növelve a versenyképességét és az ehhez hozzájáruló termesztéstechnológia színvonalát. Ezáltal a termelők kisebb egységnyi önköltséggel, nagyobb hatékonysággal tudnak termelni.
Fontos, hogy a termelő és a fogyasztó is jól járjon, a termelő megkapja a ráfordított összeget, tisztességes nyeresége is lehessen, a fogyasztó pedig minél olcsóbban jusson a gyümölcshöz.


Leszögezte, a kormányzat támogatja az egészségtudatos életmódot, amelynek egyik fontos eleme a magyar zöldség és gyümölcs fogyasztásának ösztönzése, már egészen kisgyermekkortól. Ezért is támogatják kiemelten az iskolagyümölcs-programot, amelynek legnépszerűbb terméke az alma.

A szaktárca mindent megtesz annak érdekében, hogy az étkezési alma megközelítse az ipari alma arányát, valamint növekedjen az étkezési alma termesztési területe 

 


Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) elnöke elmondta, hogy az étkezési alma betakarítása idén a megszokottnál 2-3 héttel korábban kezdődött. A nyár végi aszályos időszak miatt néhol – különösen ott, ahol nincs lehetőség öntözésre – kisebb lehet az almák mérete, így még némileg bővülhet az ipari alma kínálata.

Az étkezési alma felvásárlási ára kilogrammonként 60-80 forint – tette hozzá.
Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) ügyvezető igazgatója kiemelte, hogy

a 15 évvel ezelőtti, 30 kilogrammot kitevő átlaghoz képest a magyar almafogyasztás megfeleződött, miközben a felmérések szerint a magyar lakosság mintegy 30 százaléka nem fogyaszt rendszeresen gyümölcsöt.
Kitért arra is, hogy az AMC a következő hetekben a fogyasztás ösztönzése érdekében Budapesten gerilla-kóstoltatásokat, míg a legtöbb almatermesztő megyében olyan rendezvényeket szervez, amelyek az almafogyasztás kultúráját mutatják be, valamint a termelők is lehetőséget kapnak az értékesítésre.

Hunyadi István, a FruitVeb Zöldség-Gyümölcs Terméktanács szakmai igazgatója ismertette, hogy

Magyarországon az alma termőterülete mintegy 27 ezer hektár. A legnagyobb terület Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében van, ahol több mint 17 ezer hektáron termelik az almát. Az alma az összes gyümölcstermő terület több mint 30 százalékát foglalja el, nagyobb részét ipari almaként termelik.


Az almát népszerűsítő kampány az Agrárminisztérium (AM), az Agrármarketing Centrum (AMC), a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és a FruitVeb Zöldség-Gyümölcs Terméktanács együttműködésével valósul meg.

Forrás. mti
Fotó : Pelsőczy Csaba